Z ekologią za pan brat – szanujmy wodę!

Witamy w czwartek!

Z przestrzeni kosmicznej wracamy na naszą Ziemię. Wszyscy dobrze wiemy o tym, jak ważne jest to, abyśmy dbali o naszą planetę. Za tydzień, 22 kwietnia, Ziemia będzie miała swoje święto. Dlatego będziemy rozmawiać o ekologii, przybliżymy sobie niektóre żywioły Ziemi. A zaczniemy od wody. Jest ona bardzo ważna dla ludzi, zwierząt i roślin. Oszczędzajmy wodę i nie zanieczyszczajmy jej.

Posłuchajcie wiersza  M. Strzałkowskiej pt.: ,,Kran”:

Szorowała Zosia ręce, chlapiąc wodą po łazience.   

Szorowała, szorowała i szorując tak myślała:

– We mnie aż się coś kotłuje, kiedy wodę ktoś marnuje,

bo wiem, jakie straszne szkody spowodowałby brak wody!

            Puste byłyby fontanny, morza, rzeki, stawy, wanny.

            Wody by nie było w studni, wszyscy by chodzili brudni …

Woda leci, Zosia biada: – Świat bez wody? Szkoda gadać!

Gdzie by ryby się podziały, ośmiornice i ukwiały,

krokodyle i ropuchy, gdyby świat był całkiem suchy?

            Zocha leje łzy jak grochy, a kran ciurka obok Zochy.

            – Lasy, sady, warzywniki, pola, łąki i trawniki,

ryby, gady, płazy, ptaki, ludzie oraz inne ssaki,

baobaby i ogórki – wszystko wyschłoby na wiórki …

Zocha szlocha nad ogórkiem, woda z kranu leci ciurkiem.

Mama woła: – Zosiu, prędko! Obiad stygnie! Chodź, Zosieńko!

– Obiad? Już! I poleciała. Lecz o wodzie zapomniała.

Odpowiedzcie na pytania:

  • Kto jest bohaterem wiersza?
  • Nad czym zastanawiała się Zosia?
  • Komu jest potrzebna woda?
  • Czy Zosia pamiętała o zakręceniu kranu?
  • Czy wodę trzeba oszczędzać?
  • Czy Zosia oszczędzała wodę?

Proponujemy wam przeprowadzenie wodnego eksperymentu, do którego zapraszamy także rodziców. Na stole kładziemy trzy szklane pojemniki (miski, szklanki). Do pierwszego rodzice wlewają zimną wodę, do drugiego wkładają kostki lodu a do trzeciego wlewają gorącą wodę. Obserwujcie przez jakiś czas wszystkie pojemniki i zobaczcie, co się stanie z lodem i gorącą wodą. Pod wpływem ciepła w domu lód się roztopi i zamieni się w wodę. Natomiast, z pojemnika z wodą gorącą unosi się para. Co to oznacza? Okazuje się, że woda może przyjmować różne stany skupienia: ciekły (woda), stały (lód) i gazowy (para wodna).

A teraz namalujecie podwodny świat. Potrzebne będą: kartka z bloku technicznego, farby, pędzelek, gąbka. Kartkę smarujemy gąbką nasączoną wodą. Następnie na kartce malujemy obrazek przedstawiający podwodny świat.

Zapraszamy was do obejrzenia bajki edukacyjnej pt.: ,,Raindrop – narodziny wody”. Bohaterem tej bajki jest Kropelka, która poznaje swoich krewnych: chmurę i kostkę lodu.

https://www.youtube.com/watch?v=F04Sfkwt-5A

Pozdrawiamy!

Pani Kasia i pani Małgosia 🙂


Notice: Undefined variable: comments_view in /home/przedszkole1/domains/przedszkole1.d2.pl/public_html/wp-content/themes/fascinate/single.php on line 74
Powrót na górę