Zaczynamy dzisiaj od eksperymentu. Miło nam będzie jeśli podzielicie się z nami zdjęciami z jego przebiegu (stęskniłyśmy się za Waszymi buźkami). Poproś o pomoc rodzica: niech wleje gorącą wodę z czajnika do szklanki (będzie to symbol zbiornika wodnego). Zaobserwuj jak woda w postaci pary się unosi. Przykryj teraz szklankę zimnym talerzykiem (będzie to symbol chmury). Para, która wcześniej się unosiła, przez chwilę przywiera do talerzyka, po czym znowu się skrapla, opadając do szklanki.
W taki sam sposób powstaje deszcz. Woda z ziemi i wszystkich zbiorników wodnych jako para unosi się. Wysoko na niebie, gdzie jest chłodniej, znowu zmienia się w malutkie kropelki wody, które łączą się ze sobą, tworząc chmury. Kiedy kropli jest dużo, chmury stają się coraz cięższe, aż w końcu krople opadają na ziemię w postaci deszczu, a czasami – gdy jest bardzo chłodno – w postaci śniegu lub gradu.

Czasem z chmur może powstać też burza. Obejrzyj ilustrację i powiedz, które zachowania są właściwe, a które niebezpieczne podczas burzy.
Pobawcie się przy piosence „Pada deszczyk” na kanale „Rytmika u węża Patryka”:
Pada deszczyk, pada deszczyk
Wieje, wieje wiatr 2x
Błyskawica, grzmot! Błyskawica, grzmot!
A na niebie wstaje piękna tęcza
Pani Ewa i pani Iwonka 🙂